Burkinafasoreis2011

Bobo, heilige vissen van Dafra

De heilige vissen van Dafra

Of je nu christen bent of moslim, bijna iedere Burkinees offert ook aan Afrikaanse goden. Het is belangrijk om deze goden om een goede oogst te vragen, om een feest zonder ruzie of geweld, of om het op afstand houden van ziekte of een vijand. Offeren doe je met het bloed van een kip of een ander beest. In Dafra voeren de mensen de ingewanden van offerdieren aan grote vissen. Als die de darmen opslurpen, betekent dat voorspoed. De vissen zijn voorouders in een andere gedaante, zo gelooft men. Als een vis sterft, wordt hij in een kist begraven, net als mensen. Vissen in het riviertje in Bobo zijn meervallen. De vissen in Dafra zijn stukken groter zijn dan die in de rivier.

Dafra is de Bobo naam voor de meerval. Het water  is een half uur lopen vanaf de parkeerplaats, door een panoramische gebied. Voordat je het heilige gebied binnen gat moet je eerst al je rode kledingstukken verwijderen, de heilige vissen schijnen er niet van te houden. 

 

dorpen Kuomi en Koro                 
Koro is een dorpje op 15 km van Bobo in de richting van Ouagadougou, met ongeveer 3100 inwoners. Het dorpje is gebouwd boven op een stijle ‘stub of granite’ rots en heeft een panoramisch uitzicht over de omliggende vallei en kliffen. Het is hoog gebouwd om strategische redenen, maar zorgt voor dagelijks ongemak voor de bewoners. Hun watervoorziening is op de bodem van de vallei en wordt verzorgd door een constante stroom van vrouwen die grote zware containers  met water op hun hoofd dragen, het steile pad op naar het dorp. Het dorp is verdeeld in drie delen, “le quartier des paysans” de boeren die het land bewerken, “le quartier des forgerons” , de smeden die zorgen voor de benodigde materialen/ instrumenten en “le quartier des Dioula”.  De eerste twee, de boeren en de smeden worden bewoond door mensen met een Bobo etniciteit, met name animisten. De derde groep zijn leden van de Dioula volkeren. Traditioneel bekend staand als handelaars en zijn meestal moslim of katholiek.

Het dorp heeft een Bobo architectuur (lemen huis en dakterras). In de savannes staat de boom “anogeissus leiocarpus”, die in grote getale voorkomt in Koro, waarvan de schors wordt gebruikt o.a. door Christian Dior als afslankmiddel. Deze streek is actief met duurzame ontwikkeling bezig hetgeen lokaal een economische impact heeft. Met een beetje geluk kan men getuige zijn van de productie van dolo, het lokale gierstbier. Hij wordt meestal warm geserveerd. Men moet entree betalen bij de ingang van het dorp.

 

Anogeissus leiocarpa (Bambara: ngálǎma) is een grote groenblijvende boom inheems in de savannes van tropisch Afrika. Het is de enige West-Afrikaanse soort van het geslacht Anogeissus. Leiocarpa ontkiemt in de nieuwe bodem van door seizoensgebonden wetlands en groeit aan de randen van het regenwoud, in de savanne, en langs rivieroevers en vormen galerij bossen. De boom bloeit in het regenseizoen, van juni tot oktober. De zaden, gevleugelde Samaras, worden verspreid door mieren. Het is een van de planten gebruikt om bogolan of bògòlanfini een traditionele Malinese Mudcloth. Kleine takken met bladeren worden vermalen tot één van de gele kleurstoffen. De binnenste bast van de boom wordt gebruikt bij mens en dier gebruikt als antistoffen voor de behandeling van wormen, en een aantal protozoa ziekten bij dieren, Nagana een dierlijk trypanosomiasis en Babesiose. De binnenste bast wordt gebruikt als kauwstok in Nigeria en extracten van de schors vertonen antibacteriële eigenschappen.

 

Koumi is een klein traditioneel Bobo dorp niet ver van Bobo Dioulasso(west). De huizen zijn gebouwd met rode banco stenen, die in lagen worden opgebouwd. Deze aarden huizen worden meestal in vijf lagen gebouwd. De dorpelingen mogen hier niet op een modernere manier bouwen met meer waterproof stenen dan moddersteen. Jammer genoeg resulteert dat in het verlaten van het dorp door veel dorpelingen, omdat zij liever stevigere huizen bouwen en dus hun modderstenen huizen verlaten. Een ander interessant feit was de ontdekking van verspreid liggende mysterieuze gangen aan de buitenkant van het dorp. Deze holen leiden tot alleen voor vrouwen toegankelijke grotten. Elke familie in het dorp heeft er een en de vrouwen dalen in volgorde van leeftijd, de oudste eerst, er naar af om in deze ondergronds grotten te roddelen, manden te weven, en de familiegeheimen en tradities door te geven.

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb